Zoekmachine Optimalisatie (SEO) staat voor: Search Engine Optimalisation. Dit bestaat uit verschillende onderdelen, die worden gevormd door de inhoud samen met de technische constructie.
Wil je meer bezoekers via zoekmachines naar je website genereren, dan zal je met SEO aan de slag moeten. Door het gebruik van SEO kun je meer bezoekers realiseren. Om te weten hoe SEO werkt, staan in dit artikel verschillende technieken beschreven.
Maak een SEO geoptimaliseerde website, in combinatie met een CMS. Hiervoor zijn er vaak ook gerelateerde plug-ins te downloaden die de website(s) kunnen ondersteunen.
Bezoek ook: CMS
Ā Zoekmachine Optimalisatie en het ‘Algoritme’
Een ‘algoritme’ binnen het internet verwijst naar een set instructies of regels die door computers worden gebruikt om specifieke taken uit te voeren of problemen op te lossen. Deze instructies worden gebruikt om gegevens te verwerken en beslissingen te nemen, vaak met als doel bepaalde (zoek)resultaten te bereiken.
In het bijzonder worden algoritmen veel gebruikt in zoekmachines, sociale media en andere online diensten. Bedoeld om relevante informatie te presenteren, aanbevelingen te doen, advertenties te personaliseren en meer.
Bijvoorbeeld, zoekalgoritmen bepalen welke resultaten bovenaan de lijst verschijnen, wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Dit terwijl de algoritmen op platforms zoals Netflix en YouTube suggesties doen op basis van je kijkgeschiedenis.
Titels en Meta’s
Titels en meta’ s zijn belangrijke elementen van een website die helpen bij het verbeteren van de Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en het aantrekken van meer bezoekers naar de site.
Een titel (ook wel paginatitel genoemd) is de tekst die bovenaan een webpagina wordt weergegeven en die meestal wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is belangrijk dat de titel relevant is voor de inhoud van de pagina.
Verder is het zinvol dat het belangrijkste zoekwoord of zoekwoorden erin worden opgenomen, omdat dit kan helpen om de ranking van de pagina in zoekmachines te verbeteren. Een goede titel kan ook helpen om de aandacht van de lezers te trekken/verleiden om vervolgens door te klikken naar de website.
Een meta-beschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina, die wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is belangrijk dat de meta-beschrijving relevant is voor de inhoud van de pagina en dat de belangrijkste zoekwoord(en) erin worden opgenomen.
Een goede meta-beschrijving kan ook helpen om de aandacht van de lezers te trekken en hen te verleiden om door te klikken naar de pagina.
Kortom, titels en Meta’s zijn belangrijke elementen van een website die helpen bij het verbeteren van de SEO en het aantrekken van meer bezoekers naar de site.
Trefwoorden in afbeeldingen voor Zoekmachine Optimalisatie:
- Beter begrepen worden door zoekmachines: Zoekmachines zoals Google kunnen de inhoud van afbeeldingen niet direct ‘lezen’. Door relevante trefwoorden in de bestandsnaam op te nemen, help je zoekmachines beter te begrijpen waar de afbeelding over gaat.
- Afbeeldingen kunnen ranken in zoekresultaten: Afbeeldingen worden weergegeven in diverse zoekmachines en goede bestandsnamen kunnen helpen om daar hoger te ranken. Dit kan zorgen voor extra verkeer naar je website.
- Verbeterde toegankelijkheid: Door beschrijvende bestandsnamen te gebruiken, bied je meer context voor gebruikers en zoekmachines, wat leidt tot een betere gebruikerservaring.
Dit werd in het verleden gedaan door ongeldige trefwoorden op te geven. Tegenwoordig worden de samenhangende zoektermen in de bestandsnamen ingevuld:
Ā smartphone-tablet-responsive-webdesign-kennisbank-website-educatieve.jpg |
Technische Optimalisatie
Als een website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots (spiders) onmogelijk bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat een website technisch ook klopt.
Daar hoort een ‘schone’ broncode bij, omdat het voor zoekmachines belangrijk is dat een website snel download in de webbrowser. Ook hierdoor kan een website hoger gaan scoren in de zoekresultaten.
Waarvoor een broodkruimelspoor?
Een broodkruimelspoor (ook wel breadcrumbs genoemd) op een website is een navigatiehulpmiddel dat gebruikers laat zien waar ze zich bevinden binnen de hiƫrarchie van de website. Het is genoemd naar het verhaal van Hans en Grietje, waarin Hans broodkruimels strooit om de weg terug naar huis te vinden.
Een broodkruimelspoor bestaat meestal uit een horizontale reeks links die bovenaan of onderaan de pagina wordt weergegeven. Het geeft een hiƫrarchisch pad weer vanaf de startpagina van de website naar de huidige pagina. Het kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Home > Categorie > Subcategorie > Huidige pagina.
Het doel van een broodkruimelspoor is om gebruikers te helpen bij het navigeren door de website en om context te bieden over waar ze zich bevinden. Het maakt gemakkelijker voor gebruikers om terug te gaan naar hogere niveaus in de hiĆ«rarchie en helpt hen bij het begrijpen van de relatie tussen verschillende pagina’s.
Daarnaast kunnen broodkruimelsporen ook gunstig zijn voor Zoekmachine Optimalisatie (SEO), omdat ze de navigatie en de structuur van de website voor zoekmachines verduidelijken. Het broodkruimelspoor van deze website staat bovenaan de pagina.
“Content is King”
De relevante inhoud van een website wordt vaak aangeduid als ‘content’. ‘Content is King’ is dan ook beslist geen onbekende slogan meer! Tegenwoordig zijn de zoekmachines ingesteld, op het zoeken naar diverse publicaties content.
Deze term staat voor een zoveel mogelijk en diverse (originele) inhoud op een website zoals; tekst, afbeeldingen, hyperlinks, videoās enz.
Bezoek ook: Hyperlinks
Short tail of long tail voor Zoekmachine Optimalisatie
In een zoekmachine kun je lange tekst invoeren als zoekopdracht en/of korte tekst (tags). Bijvoorbeeld een vraagstelling met vier of meer termen, wordt long tail genoemd. Een zoekopdracht dat uit drie of minder termen bestaat, wordt short tail genoemd:
ā¢ | Long tail: Hoe maak ik van een PNG een JPG? |
ā¢ | Short tail: Webdesign, Kennisbank, Cees |
Het is interessant om te zien hoe short tail en long tail zoekopdrachten verdeeld zijn in Google. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten per jaar in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten en slechts 30% bestaat uit short tail zoekopdrachten.
Long tail zoekopdrachten zijn zoektermen (zinnen) waar je in eerste instantie niet zo snel aan zou denken. Toch zit er achter deze strategie voor veel websites, een legio aan mogelijkheden.
Kies voor long tail strategie
Eigenlijk maak je het belangrijke (short tail) zoekwoord wat breder. Neem bijvoorbeeld de short tail zoekwoord āfietsenā. Bij de long tail strategie kunnen hier zoekopdrachten naar voren komen als āgazelle blauw gekleurde herenfietsenā.
Op deze zoekopdrachten zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden, maar zijn des te specifieker. Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker die actie onderneemt.
Short tail zoekopdrachten leveren, daarentegen, een lagere conversie op omdat ze minder specifiek (nauwkeurig) zijn. Daarom is het aan te raden om tijdens het schrijven van de tekst op een website, gebruik te maken van long tail strategie.
Voordelen van een kennisbank
Een kennisbank op een website biedt gebruikers directe toegang tot antwoorden op veelgestelde vragen en oplossingen voor problemen. Het vermindert repetitieve klantvragen, verbetert de klantenservice, versterkt de geloofwaardigheid van de website en verbetert de Zoekmachine Optimalisatie.
Het is een efficiƫnt hulpmiddel om waardevolle informatie op te slaan en ondersteuning te bieden aan klanten en medewerkers.
Bezoek ook: Kennisbank
Google Analytics voor Beginners
Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics, zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Google Analytics geeft je (gratis) een volledig statistiekenpakket, om te zien wat het gedrag is van bezoekers op de betreffende website.
Terwijl Google Analytics een goede en betrouwbare methode is om de herkomst en het aantal bezoekers in kaart te brengen, is het echter geen simpel systeem. Daarom kun je op Google Analytics Academy de nodige kennis opdoen. Heb je moeite met Engels? Dan kun je de tekst door een webbrowser ook laten vertalen.
Google Analytics Academy | Google Analytics
Meer webadressen over Zoekmachine Optimalisatie | ||
KvK | Dtch. Digitals | DutchBlue. |
Wikipedia | Ralf van Veen | Conversie Werkers |
IMU | Slampaq | Interpedia |